Kromme tenen en stress door krommunikatie
door: Tineke Detering Coaching, Training & Re-integratie
Communicatie vaak ‘krommunikatie’ Maak je eigen ‘gebruiksaanwijzing’!
Dit woord is me altijd bij gebleven. Ik geloof dat Koot & Bie de eersten waren die het gebruikten. Dit niet te evenaren duo waren meesters in het beeldend weergeven van allerlei ‘krommunikaties’ tussen mensen in allerlei sketches. Je kunt er verschrikkelijk om lachen, dat blijf ik ook doen.
Maar het kan ook erg stress-verhogend zijn als blijkt dat men elkaar helemaal niet meer begrijpt. Soms ontrolt zich voor je ogen een situatie waarin de communicatie volkomen langs elkaar heen gaat. Het kan zelfs leiden tot conflicten, een pijnlijke uitwisseling van woorden, waarbij men elkaar steeds minder begrijpt, kortom: er is geen sprake van communicatie, maar van ‘krommunikatie’!
Het doet zich voor in zowel de privésfeer als werksfeer. Hoe voorkom je nou dat een gesprek eindigt in onbegrip of een misverstand?
Iedereen wil goed begrepen worden. Tijdens de interactie die plaatsvindt spelen veel factoren een rol. Daar ga ik nu niet allemaal op in, maar een aspect licht ik er even uit.
Je gebruiksaanwijzing
Wat al heel goed kan helpen, is dat je weet welke benadering bij jou goed werkt. Je kunt het ook ‘je gebruiksaanwijzing’ noemen. Als mensen in je omgeving jouw gebruiksaanwijzing kennen, kun je voorkomen dat er misverstanden ontstaan. Daarvoor is het belangrijk dat je helder communiceert, maar een eerste stap is, dat je jezelf goed kent. Weet jij wat jouw gebruiksaanwijzing is? Weet jij hoe je het beste communiceert in bepaalde situaties of wat bij jou het beste werkt?
Een kort zelfonderzoek
Misschien vind je het fijn om wat zelfonderzoek te doen. Houd de komende tijd een overzicht bij om je bewuster te worden van kenmerkend gedrag van jezelf in verschillende situaties, waarbij er sprake is van interactie. Kies er 5 situaties uit en noteer voor jezelf wat je deed en zei en wat het effect ervan was. Door dit een tijdje te doen, kun je je eigen gebruiksaanwijzing helder krijgen.
Nu je weet wat je gebruiksaanwijzing is, kun je het bijvoorbeeld gebruiken bij de communicatie met een collega. Stel je voor dat je gaat samenwerken met een nieuwe collega. Natuurlijk kost het even tijd elkaar te leren kennen, maar je kunt het proces wat versnellen door het een beetje te “sturen”. Je kunt ermee voorkomen dat er een misverstand ontstaat door op tijd te communiceren over jouw gebruiksaanwijzing. Je bent dan assertief en komt voor jezelf op voordat er wrijving kan ontstaan over zaken die misschien niet helemaal duidelijk waren.
Stel je voor dat jij iemand mag vertellen hoe jij in elkaar zit (b.v. een nieuwe collega ). Wat zou je over jezelf zeggen? Onderstaande vragen kunnen je helpen:
– Hoe kan de ander het beste met jou omgaan, waar kan de ander rekening mee houden? Wat vind je prettig om te horen? Waar wil je graag een compliment over krijgen? Wat vind je moeilijk om te horen? Kun je goed met kritiek omgaan? Waar erger jij je snel aan? Wat maakt je onzeker?
Misschien kun je zelf ook nog vragen bedenken. De vragen en antwoorden kunnen je helpen in allerlei situaties waarbij je een relatie opbouwt of onderhoudt, ook in de privésfeer! En dat leidt tot minder stress en meer ontspanning!
Tip: Bij het maken van de gebruiksaanwijzing kun je gesprekken voeren met mensen die jou goed kennen. Vrienden, goede collega’s, partners zijn vaak in staat om eerlijke informatie te geven.
Auteur
Tineke Detering